Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży

Podczas IV Kongresu Narodowego Kongresu Żywieniowego zakomunikowano, że powstała Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży  (4-18 lat).
Specjaliści, kierując się najnowszymi doniesieniami na temat wzrostu otyłości wśród dzieci i młodzieży, ukierunkowali właściwy tryb życia młodych ludzi na aspekty życia, mające na celu walkę z zaburzeniami żywienia. Wyniki badań są bardzo złe. Co 5 dziecko w Polsce ma nadwagę. Wzrasta odsetek młodzieży z zaburzeniami w postaci bulimii czy anoreksji. Zauważono, że głównym powodem tycia jest brak równowagi pomiędzy ilością spożywanych kalorii, a aktywnością fizyczną. Dostrzeżono ogromny wpływ snu i sposobu spędzania wolnego czasu przez dzieci na kształtowanie się masy ich ciała. Tworząc nową piramidę żywieniową, podjęto walkę z nadwagą i otyłością wśród dzieci i młodzieży.

Zalecenia obecne w nowej piramidzie żywieniowej dla dzieci i młodzieży:

Co najmniej 60 minut aktywności fizycznej dziennie.

Dzieci muszą spędzać czas aktywnie i na powietrzu. Zwracaj y uwagę na to, czy w placówkach naszych dzieci pilnuje się codziennego spędzania czasu na dworze. Wygospodarowanie tego czasu jest obowiązkowe i znajduje się w podstawie programowej przedszkoli i szkół.

Ograniczenie korzystania ze sprzętów elektronicznych typu telefon, komputer, telewizor.

Nowość w piramidzie. Ten punkt to jeden z większych problemów u dzieci i młodzieży. Zauważa się, że co raz młodsze dzieci mają swobodny dostęp do sprzętów elektronicznych. Amerykańska Akademia Pediatryczna na podstawie najnowszych badań zaleca:

  • zero mediów dla dzieci poniżej 18 miesięcy,
  • dla dzieci od 2- 5 r.ż. maksymalnie 1 godzina,
  • 6-12 lat maksymalnie 2 godziny.

Sen 

Nowość w piramidzie. Zauważono, że niedobór snu może znacząco wpływać na trudności z utrzymaniem prawidłowej wagi. Zwróć uwagę na to, ile czasu śpi Twoje dziecko. Jeśli nie przesypia odpowiedniej ilości godzin, należy popracować nad wcześniejszą porą zasypiania.

  • Nastolatkowie od 14-17 lat powinni spać 8-10 g/dobę.
  • Dzieci od 6-12 r.ż. 12 g/ dobę.  
  • Dzieci w wieku przedszkolnym 10-13 g.

Spożywanie regularnych posiłków co 3-4 godziny.

Zaleca się spożywanie 5 posiłków dziennie adekwatnie do jakości zaprezentowanej w piramidzie.

Mycie zębów po każdym posiłku.

To kolejny nowy aspekt w piramidzie. Specjaliści zbadali, że aż 90 % dzieci ma próchnicę. Pamiętajmy o pilnowaniu higieny jamy ustnej u dzieci i o tym, że do 7 r.ż. to rodzice powinni myć zęby dzieciom, by mieć pewność, że ta czynność wykonana jest prawidłowo.

Spożywanie owoców i warzyw.

Część żywieniowa nie uległa zmianie, jednak zauważono, że nadal dzieci i młodzież spożywają za mało warzyw.

Unikanie soków, ale picie wody.

Spożywanie produktów zbożowych i nabiału.

Dzieci powyżej 12 miesięcy mogą wypijać około 500 ml mleka (pełnotłustego) lub zastępować je naturalnym kefirem, jogurtem czy maślanką. starsze dzieci około 3 szklanek mleka dziennie.

Spożywanie mięsa , jaj, strączków, olejów roślinnych.

Przypominamy, że dziecko powinno spożywać mięso 4 razy w tygodniu w tym 2 x rybę. Uwaga – wg zaleceń Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, jeśli dziecko nie spożywa ryb, należy rozważyć z pediatrą suplementację DHA.

Ograniczenie soli i cukru.

Dzieci do roku nie powinny spożywać  w ogóle soli i cukru, powyżej 1 r.ż. należy je ograniczać.

Zaleca się kontrolowanie swojej wagi.

Nowość w piramidzie. Sprawdzanie przyrostu masy ciała dziecka i nastolatków pozwala na pełniejszą jej kontrolę, oraz wcześniejsze wykrycie nieprawidłowości, a co za tym idzie przeciwdziałanie im.

Podczas kongresu wskazano na poważny problem otyłości i nadwagi wśród Polaków zarówno dzieci jak i starszych.

Co interesujące, przedstawiono informacje o problemie z wagą wśród kobiet w ciąży. 50% z nich miała nadmierną masę ciała podczas ciąży. W tym miejscu ponownie zwrócono uwagę na to, że jest to wynikiem braku aktywności fizycznej u ciężarnych.

Istotne było również poruszenie problemu percepcji sytości i głodu. Dostrzegamy tu potężną rolę właściwego rozszerzania diety u dzieci i późniejszej nauki postrzegania czynności jedzenia. Dziecko samo steruje swoim poczuciem głodu i nasycenia. Zmuszane do jedzenia, straszone, przekupywane, nie nauczy się prawidłowo pojmować fizjologicznej czynności jedzenia i panowania nad swoim poczuciem głodu i nasycenia.

Zmiany, które niesie za sobą nowa Piramida Zdrowego Żywienia dla Dzieci i Młodzieży, to duży krok w kierunku zdrowego trybu życia i eliminowania chorób. Jest tylko jeden istotny warunek.

Piramidę żywieniową należy wdrożyć w menu dziecka i jego stylu życia.

Niby proste, a jednak podczas kongresu specjaliści zauważyli, że mimo pojawiających się programów i zaleceń, nadal nie ma ich realizacji.

To kolejna wskazówka dla nas – rodziców, jak wiele zależy od tego, jak pokierujemy dietą swojego dziecka.

Zobacz

Polecamy

Kontakt


2019  Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Wieliczce